
Meer over ontwerpers achter de vintage Charles and Ray Eames stoelen
Sommige ontwerpers verdienen meer, veel meer
Zo is het maar net. Sommige ontwerpers verdienen meer aandacht dan een klein stukje tekst op je website. Zo ook Ray and Charles Eames. Dit designerduo is wereldwijd bekend en heeft veel betekend voor de industrie. Wie waren zij eigenlijk en waar haalden zij hun creativiteit vandaan?
Charles werd in 1907 geboren in in St. Louis. Hij studeerde architectuur. In 1941 trouwt hij met Ray Kaiser (later Ray Eames). Ray is in 1912 geboren en studeerde schilderkunst in New-York.
Gedurende twee jaar ontwierpen en ontwikkelden Ray en Charles brancards en beenspalken. Ze maakten deze van plywood. In 1946 wordt hun experimenteel meubilair, ook uit plywood, tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New-York. In 1948 namen zij deel aan een wedstrijd low-cost-furniture. Daarmee bouwden zij het Eames House als hun eigen privéwoning. Een gebouw wat je tot op vandaag de dag kunt bezoeken (zeker doen!)
Maar waarom hebben juist Charles en Ray zoveel betekent? Waarom hebben juist zij het zover geschopt? De hoogste tijd om juist dat eens te bekijken. Het is namelijk niet zomaar dat zij het zo gemaakt hebben. Niets gaat vanzelf, zo ook niet het succes van Ray en Charles Eames.
De zoektocht naar duidelijkheid over markeringen van de Eames Fiberglass Kuipen
Er wordt veel over datums gesproken naar aanleiding van de logo’s die je kunt vinden op de kuipen van Eames. Je vindt hierbij heel veel tegenstrijdigheden. Er is namelijk ook niet zoveel over bekend dus dat maakt het lastig. Er bestaan zo ontzettend veel onderstellen, kleuren en logo’s, en dat maakt het natuurlijk niet eenvoudiger.
Benieuwd of jouw fiberglass Eames’ stoel ook een logo heeft? Kijk dan altijd aan de onderzijde van de stoel. Meestal zit de markering of het label aan de voorzijde, is dat niet zo, dan zit hij in het midden tussen de shock mounts (daar waar het onderstel aan verbonden zit.)
Ik heb een aantal markeringen en indicaties van datums voor jullie op een rijtje gezet:
Geen enkele markeringen = 2e generatie Zenith (Venice CA studio) 1952-1954 (maar sommige van deze hebben nog steeds een rode Venice label.)
3 reliëf puntjes en geen andere markeringen = 3 generatie Zenith, eventueel 1954-1956 … de stippen zijn te vinden midden tussen 4 shock mounts.
2 driehoeken = gemaakt van 1955 tot 1959 (meestal heeft geen andere markeringen, of alleen de H of alleen “Herman Miller”)
Circle “S” en “Herman Miller” in reliëf = later Summit c. Jaren 1960 tot ten minste halverwege 1970 (veel van deze hebben ook papieren etiket en HM logo)
C met een ster = Milacron Cincinnati c. 1960 – onbekend tot wanneer
Daarnaast zijn er ook fiberglass shells met stempels bekend:
Zoals de ronde stempel “Summit Prime”, “AX”, de grote “Z”, etc, en de gestempelde stoelen met datum met de actuele dag van het jaar. Vaak op het papieren label vanaf 1957.
En talrijke andere relief kenmerken nog niet eerder vermeld, zoals de zeldzame kleine achteruit “Z” (of zig-zaggy “S”) in het midden van de drie kleine puntjes en de ingedrukte “vlam”.
Heb jij hier meer informatie over? Laat het ons weten!